Sunday, 1 December 2013

Isu-isu Etika dan penyelesaiannya

sebagai pengenalannya, kami akan menerangkan apakah itu yang disebut sebagai "isu etika". Isu etika merujuk modul yang ditulis oleh Ishak Che Long dalam modulnya yang bertajuk "etika pertiagaan" menjelaskan bahawa,ia adalah merujuk kepada masalah, situasi atau peluang yang memerlukan seseorang individu dalam sesebuah organisasi untuk membuat keputusan atas tindakan yang dianggapnya betul atau salah, serta beretika atau tidak beretika hasil tindakannya itu.

hal ini tercetus apabila timbulnya di antara falsafah moral yang dipegang oleh individu dengan nilai-nilai yang menjadi pegangan sekumpulan orang lain yang berada di sekeliling.

Dalam konteks perniagaan, isu etika ini muncul dalam hubungan organisasi dengan kakitangannya, pelanggan, pembekal, mahupun pihak-pihak lain yang berkepentingan dalam syarikat tersebut.

Isu etika yang sering timbul boleh dikategorikan kepada 4 kategori utama iaitu :





       




Komunikasi dan Penyelesaiannya


  • Dalam sesebuah perniagaan domestik atau antarabangsa, komunikasi adalah perkara yang penting kerana komunikasi adalah satu medium penyampaian maklumat dan berkongsi maksudnya. Komunikasi yang baik akan mempengaruhi sesuatu perkara dalam sesebuah perniagaan ke arah matlamat yang diinginkan.  
  • Jika maklumat komunikasi tidak benar, akan menghancurkan kepercayaan pelanggan terhadap organisasi.

Bentuk-bentuk komunikasi


Komunikasi menegak pada dasarnya terdapat beberapa masalah di mana maklumat-maklumat yang ingin disampaikan perlu melalui beberapa peringkat. Malahan, sesetengah maklumat perlu ditapis terlebih dahulu sebelum sampai kepada penerima sasaran. Maka, boleh terjadinya maksud sebenar maklumat tersebut akan bertukar dan akhirnya maklumat sebenar yang ingin disampaikan oleh pemberi maklumat tidak tercapai.

Walaupun mempunyai beberapa masalah yang tertentu namun komunikasi ini tetap memberi manafaat di mana pekerja merasakan bahawa mereka dihargai kerana diberi peluang, memberi peluang kepada pekerja  menyatakan pandangan dan pendapat mereka yang secara tidak langsung ianya juga dapat membantu syarikat di dalam mengetahui tentang kelemahan-kelemahan serta kekuatan yang ada di dalam syarikat tersebut.


Dalam hal komunikasi mendatar pula, proses komunikasinya seringkali juga melibatkan rakan kerja dari organisasi yang lain. Keadaan ini berlaku apabila kita mempunyai seorang rakan yang menjawat jawatan yang sama fungsinya dengan kita tetapi bekerja di syarikat yang berlainan. Namun begitu, komunikasi ini juga dianggap sebagai komunikasi luaran sekiranya syarikat tersebut mempunyai hubungan perniagaan dengan syarikat kita bekerja.


Komunikasi melintang merujuk kepada komunikasi dua hala antara penyampai maklumat dan penerima maklumat secara tidak formal atau di luar majlis rasmi. Kaedah komunikasi melintang penting sekiranya penyampaian maklumat melalui kaedah komunikasi lain tidak berkesan.



















3 comments: